تبلیغات
او خواهد آمد - تجاوزگران
 
او خواهد آمد
ما منتظر ظهور مهدی فاطمه (علیه السلام) هستیم ** تعجیل در ظهورش صلوات **
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : فدایی رهبر
مطالب اخیر
نویسندگان
سه شنبه 15 اسفند 1391

بسم الله  قاصم الجبارین

تجاوزگر


1 مقدمه :

کلمات و واژگان در اغلب علوم
اعم از  انسانی یا طبیعی و حتی علوم ریاضی همانند دروازه هایی هستند که بر روی علوم
گشوده  می شوند . واژگان اغلب در استانه علوم قرار دارند و همچون پرتوهایی تابناک
می مانند  که در تاریکی های علوم بر ابهامات می تابند و آنها را بیان می سازد. اما
نقش واژگان  در علوم مختلف متفاوت است در علوم طبیعی هدف از تعریف یک واژه یا مقوله
نشان دادن  ماهیت آن است. در علوم طبیعی به این هدف واژه ای را تعریف می کنیم که آن
را شناخته  و به جزئیات آن دست پیدا کنیم. در حالیکه در علوم انسانی و بویژه در
عالم حقوق هدف  از تعریف یک واژه یا مقوله شناسایی آن واژه به تنهایی نیست بلکه
هدف، تعیین دایره  شمول آن واژه می باشد. شاید معنای قتل را همه بدانند که کشتن
انسانی است توسط انسان  دیگری ، اما برای یک حقوقدان هر کشتنی با کشتن دیگر تفاوت
دارد. یک حقوقدان سلب  حیات از انسان را یک کشتن ساده نمی داند بنابراین لازم است
که مقوله قتل تعریف گردد  نه با این هدف که قتل را بشناسیم بلکه با این منظور که
میان اعمالی که منجر به سلب  حیات آدمی می شود تفاوت قایل شویم و نهایتاً برای هر
حالت حکم خاصی را بیان کنیم. در واقع در عالم حقوق هدف از ارائه تعاریف واژگان نه
شناساندن آنها بلکه تعیین  دایره شمول آنها جهت تعیین حکم می باشد.

با این مقدمه کوتاه می خواهیم
بگوییم مقوله ای مانند تجاوز Aggression  در حقوق بین الملل تا چه اندازه نیاز به
تعریف دارد و تا چه حد در این رابطه در طول تاریخ زحمت کشیده شده و کشورها چگونه
با  مفهوم آن برخورد کرده اند.


2 –
مختصری از  تاریخچه تلاش کشورها در تعریف تجاوز

در قرون وسطی بر اثر نفوذ
مسیحیت،  در حقوق کلیسایی ، نظریه جنگ مشروع یا عادلانه مطرح گردید که بر اساس آن ،
تنها  جنگی مشروع بود که طبق فرمان کلیسا آغاز شود. از همان ابتدا مفهوم تجاوز بدون
وقوع  جنگ قابل تصور نبود و در حال حاضر نیز هرگاه سخن از تجاوز به میان می آید، به
همراه  آن جنگ و لشکرکشی و ورود به خاک کشور دیگری بلافاصله تداعی می گردد. جامعه
جهانی  برای شناختن و تعیین حدود مفهوم تجاوز نیاز به وجود واقعیتی خارجی به نام
کشور  داشته است. به همین خاطر عناصر متشکله یک کشور که عبارتند از سرزمین ، جمعیت
و  حکومت می بایست بدواً وجود داشته باشد تا بتوان به سراغ بحث در مورد تجاوز رفت.

تا سال 1919 مفهوم تجاوز به
شکل  حقوقی در نیامده بود و تنها در این سال بود که اصطلاح تجاوز وارد حقوق بین
الملل  موضوعه گردید. و آن ماده 10 میثاق جامعه ملل بود که به موجب آن اعضای جامعه
متعهد  می شوند تا تمامیت ارضی و استقلال سیاسی کنونی کلیه اعضای جامعه را محترم
شمرد. و  آن را از هرگونه تجاوز خارجی محفوظ و مصون دارند.

تجاوز آلمان به لهستان در اول
سپتامبر 1939 که روز آغاز جنگ دوم محسوب می شود با سکوت جامعه ملل موجه شد و در
همان سال فنلاند توسط شوروی مورد تجاوز قرار گرفت و شورای جامعه ملل برای نخستین
بار از اختیارات خود که در ماده 16 میثاق آمده بود. استفاده کرد و شوروی را از
عضویت جامعه ملل محروم کرد.

در کنفرانس 1943 سه قدرت
فاتح،  آلمان نازی متجاوز اعلام شد. و افسران و اعضای حزب نازی مسئول جنایات جنگ ،
قتل  عامها و خرابیها دانسته شدند و اعلام گردید که جانیان جنگ باید برای محاکمه و
مجازات به کشورهای محل ارتکاب عودت داده شوند.


کنفرانس یالتا در 1945 نیز
نظر سه  قدرت بزرگ را که در کنفرانس مسکو اتخاذ شده بود مورد تائید قرار داد و
کنفرانس 1945 سانفرانسیسکو نیز ضمن تائید دوباره توصیه نمود که برای محاکمه آن دسته
از جانیان  جنگ که به محل خاصی مربوط نیستند دادگاه نظامی بین المللی تشکیل گردد.

دولتهای فاتح در تمام این
مراحل و  بعد از آن سعی داشتند که اعمال نازیها را بعنوان نقض قراردادها یا حقوق
بین الملل،  تجاوز کارانه  قلمداد کنند و ان را محکوم سازند برای آنکه تعریف مشخصی
از تجاوز  ارائه دهند.

مشکل حقوقی نیز کار را پیچیده
تر  نمود . زیرا با در دست نداشتن تعریف مشخصی از تجاوز و منع مجازات آن ، نمی
توانستند  جنگ تجاوزکارانه را جنایت تلقی کنند.

با وجود تصویب منشور دادگاه
بین  المللی توسط چهار دولت آمریکا، شوروی، بریتانیا و فرانسه در 1945 در هفت بخش ،
شامل 30 ماده هیچ تعریفی از تجاوز داده نشد و منشور دادگاه بین المللی خاور دور که
برای  محاکمه جانیان جنگی ژاپن به تصویب فرماندهی عالی نیروهای متفق رسیده بود نیز
در این  زمینه گامی برنداشت. دادگاه نورنبرگ ( 49 – 1945 ) نیز بدون دست یافتن به
تعریفی از  تجاوز به کار خود پایان داد.


به هنگام تدوین منشور ملل
متحد،  بسیاری از دولتها عقیده داشتند که منشور باید شامل تعریف مشخصی از تجاوز و
متجاوز  باشد. دولتهای مخالف می گفتند که اقدام تجاوزکارانه ای  نمی توان یافت که
در شرایطی  به عنوان دفاع از خود مشروعیت پیدا نکند. حتی تهاجم مسلحانه نیز ممکن
است ناشی از  تحریکاتی باشد که در نتیجه آن نتوان تهاجم مزبور را خود بخود تجاوز
دانست چنانکه  آلمان بعنوان دفاع مشروع جنگ دوم را آغاز نمود و حمله به کشورهای
بیطرف را بعنوان  ضرورت جنگ موجه جلوه داد.

پس از جنگ دوم نخستین اقدام
مهمی که  صورت گرفت صدور منشور آتلانتیک در 1941 از سوی آمریکا و بریتانیا بود که
در آن  ضمناً دو کشور اظهار عقیده کردند که دولتهای جهان باید از کاربرد زور دست
بردارند  زیرا اگر استفاده از سلاح توسط دولتهایی ادامه یابد که مرزهای کشورهای
دیگر را  تهدید به تجاوز می کند حفظ صلح در آینده امکان پذیر نخواهد بود.

اقدام بعدی صدور اعلامیه ملل
متحد  توسط 26 دولت از جمله آمریکا ، بریتانیا، چین و شوروی در 1942 در واشنگتن بود
که  منشور آتلانتیک را مورد تائید قرار داد. کنفرانس مسکو 1943 نیز تأسیس یک سازمان
جهانی را در راستای اتحاد یاد شده و حفظ صلح و امنیت جهانی ضروری دانست. در
کنفرانس 1944 امبارتن اکس طرح ایجاد یک سازمان جهانی پیشنهاد شد و در کنفرانس یالتا
در 1945 توافق شد که برای تدوین منشور این سازمان، کنفرانسی در سانفرانسیسکو تشکیل
شود.

این کنفرانس از 25 آوریل تا
26 ژوئن 1945 با شرکت 50 دولت برپا شد. هدف اصلی کنفرانس سانفرانسیسکو بوجود آوردن
نیرویی  برای حفظ صلح و امنیت جهانی بود تا در صورت احتمال یا وقوع تجاوز به سرعت
از آن  جلوگیری شود یا آن را سرکوب کند. به شورای امنیت نیز اختیارات وسیعی داده شد
و دول  دائمی عضو آن از حق وتو برخوردار شدند. بر اساس پیشنهادات امبارتن اکس
مسئولیت  احراز وجود هرگونه تهدید علیه صلح یا اقدام تجاوزکارانه و تعیین وسایل حفظ
و اعاده  صلح و امنیت بر عهده شورای امنیت قرار می گرفت.

تفاوت اختیارات شورای امنیت
سازمان  ملل با شورای جامعه ملل در اتخاذ تصمیمات الزام آور و حتی اعمال مجازات های
جمعی  بود هنگام بررسی مسئله تهدید علیه صلح، نقض صلح و اقدامات تجاوزگرانه خیلی
زود مشکل  تعریف تجاوز نمایان شد.
[1]

گنجاندن عبارت اقدام به تجاوز
( Act  of aggression ) در منشور سازمان ملل به پیشنهاد و اصرار دولت شوروی در
کنفرانس  دمبارتن اکس در جریان بحثهایی که پیرامون تعریف تجاوز انجام گرفت دو طرز
تلقی عمده  وجود داشت : از یکسو شوروی و برخی دولتهای دیگر اصرار داشتند تجاوز
جنایت دانسته  شود و از سوی دیگر دولتهای غربی از جمله بریتانیا با جنایت دانستن
تجاوز شدیداً  مخالف بودند زیرا     نمی خواستند مسئولیت جزایی فردی بوجود آید. در
برابر این دو  طرز تلقی، گرایش سومی پدیدار شد که معتقد بود مجمع عمومی کمیته های
ویژه ای را  مامور تعریف تجاوز کرد. نه تعیین اثار حقوقی اقدام تجاوزکارانه زیرا
تعیین آثار  حقوقی تجاوز در قلمرو حقوق جزایی بین المللی قرار دارد. اما گرایش غالب
این بود که  در هر حال باید درباره آثار حقوقی اقدامات تجاوزکارانه مقرراتی در
قطعنامه تعریف  تجاوز وجود داشته باشد.
«


 


دمبارتن دولت آمریکا معتقد
بود که  نقض صلح    تجاوز را نیز در بر دارد و این را   می رساند . اما چون دولت
شوروی در  گنجاندن این عبارت اصرار داشت عاقبت دولتین آمریکا و انگلیس با درج آن
موافقت  نمودند اما دولت انگلیس به این شرط موافقت کرد که از تعریف عبارت خودداری
شود.


 


دولت آمریکا معتقد بود با در
نظر  گرفتن این حقیقت که تعریف تجاوز بهرحال تعریفی جامع و مانع نمی تواند باشد
کوشش در  این راه را بی فایده می دانست و معتقد بود که ممکن است دستاویزی برای
دولتهای  متجاوز شود. در کنفرانس سانفرانسیسکو بسیاری از هیأتهای نمایندگی پیشنهاد
کردند  تعریف جامعی از تجاوز در منشور بعمل آید اما دولی که مخالف بودند اظهار
عقیده  نمودند که چون شناخت تجاوز بر عهده شورای امنیت گذارده شده است لذا شورا با
توجه به  اوضاع و احوال و ضرورت مطلب آن را روشن خواهد کرد و در غیر این صورت هر
نوع تعریف  تجاوز ممکن است به آزادی عمل در راه بکار بردن نیروهای مسلح برای اعمال
سانکسیونهای  مندرج در منشور لطمه بزند. و چنانچه تعاریفی از تجاوز بشود و
استانداردهایی داده  شود دیگر به آسانی نمی توان موارد بخصوص را بررسی و مشخص کرد.


 


مجمع عمومی
سازمان  ملل و تصویب قطعنامه تعریف تجاوز

با تشکیل سازمان ملل کوشش در
راه  تبدیل آرزوها به واقعیات آغاز شد. اما در همین سال ( 1948 ) محاصره برلین توسط
شوروی و آغاز جنگ کره در 1950 ضرورت تعریف تجاوز و تعیین متجاوز را شدت بخشید و
پیشنهادهایی در مجمع عمومی برای تعریف تجاوز ارائه شد مخالفان تعریف ارائه تعریفی
جامع و مانع از تجاوز را ممکن نمی دانستند و عقیده داشتند که مجمع نباید اقدام به
تعریف تجاوز کند و تعیین متجاوز باید کاملاً در اختیار شورای امنیت باشد . البته
طرفداران تعریف تجاوز نیز خود اختلافاتی در خصوص نحوه تعریف داشتند تا اینکه مجمع
عمومی از دبیر کل خواست که گزارش درباره تعریف تجاوز تسلیم اجلاس هفتم عمومی
نماید. از اعضا نیز درخواست شد نظرات خود را تهیه و ارائه نمایند هنگامی که مجمع
عمومی در 1952 اجلاس هفتم خود را تشکیل داد، پیچیدگی های مسئله تعریف تجاوز و
اختلاف نظر  دولتهای عضو درباره آن مجمع را وا داشت تا برای بررسی مسئله کمیته ای
ویژه متشکل از 15 عضو به پا دارد. این اولین کمیته از چهار کمیته مسئله تعریف تجاوز
بود که  فعالیتش تحت تأثیر جنگ سرد قرار گرفت و بدون موفقیت جای خود را به کمیته 19
عضوی  داد. کمیته ویژه دوم نیز از تأثیر رویدادهای جنگ سرد برکنار نماند. سومین
کمیته با 21 عضو در 1957 تشکیل شد و کار خود را از 1959 آغاز کرد.   تعریف تجاوز
اینبار نیز  بعلت اختلاف نظر اعضای کمیته به جایی نرسید. بنابراین شوروی از بیست و
دومین اجلاس  مجمع عمومی در 1967 درخواست کرد موضوع را زیر عنوان نیاز به تسریع در
تنظیم تعریف  تجاوز با توجه به وضع فعلی بین المللی جنگ اعراب و اسرائیل در دستور
کار خود قرار  دهد. سرانجام مجمع عمومی در 18 دسامبر 1967 قطعنامه 2330 را تصویب
نمود و در آن  تصمیم گرفته شد کمیته ویژه دیگری مرکب از 35 دولت برای رسیدگی به
مسئله تعریف تجاوز  تشکیل شود. افزایش شمار اعضا در این کمیته از ورود کشورهای تازه
استقلال یافته به  سازمان ملل تأثیر پذیرفت.


 


در 1969 سه طرح در دستور کار
کمیته  قرار گرفت یک طرح از طرف شوروی بود و 13 دولت ( کلمبیا ، قبرس ، اکوادور ،
غنا ،  گویان ، هائیتی ، ایران ، اوگانه ا ، اسپانیا ، ماداکاسکار ، اوروگوئه و
یوگوسلاوی ) هم بطور مشترک طرح دیگری را ارائه داند. طرح سوم نیز توسط 6 دولت (
استرالیا ،  کانادا ، ایتالیا ، ژاپن ، آمریکا و انگلیس ) عرضه شد . در بررسی این
پیشنهادات در  سال 1970 نظرات دول در مورد جنبه های مختلف تجاوز مورد بررسی قرار
گرفت و بعلاوه  کمیته ، گزارشی از گروه تحقیق ( Woricing Groups ) که خود انتخاب
کرده بود، دریافت  داشت که بحث در اطراف آن به علت کمبود زمان به سال 1971 موکول
شد. بر اساس گزارش  مزبور ضمن موافقت درباره اقداماتی که جنبه تجاوز مستقیم داشت ،
تهاجم ، بمباران ،  حمله به نیروهای مسلح ، کشتیها ، هواپیماها اظهار نظر شده بود.
در ضمن اعضای گروه  تحقیق اعلام کرده بودند که مایل هستند اصل پیشدستی را در تعریف
وارد کنند بعلاوه  اعضای گروه موافقت نمودند که تهیه صورتی از اعمال تجاوزکارانه
باید حاوی این مقدمه  باشد که صورت مزبور به قدرت کامل شورای امنیت به نحوی که در
منشور مقرر شد بخصوص از  این جهت که بتواند سایر اقدامات تجاوزکارانه را اعلام دارد
، لطمه وارد نمی سازد. در کمیته مخصوص نیز جنبه های مختلف تجاوز از جمله تجاوز
مستقیم و غیر مستقیم و اصل  پیشدستی و بعلاوه قصد، مورد بحث نمایندگان دولت ها قرار
گرفت در 1971 گروه تحقیق  گزارشی به کمیته مخصوص تعریف تجاوز تقدیم و تعریف عمومی
تجاوز را اعلام داشت.

نهایتاً بر اساس تسهیل تعریف
تجاوز  متن تلفیقی جامعی تهیه شد که همه اظهار نظرها و تمام اختلاف نظرها و اتفاق
نظرهای  طرحهای سه گانه ارائه شده را معضل و با جزئیات در خود داشت.

آشکار شده بود که طرح سیزده
دولت با  طرح شوروی نکات مشترک بسیار دارد در مقابل طرح شش دولت برخی مسایل جدید و
اختصاصی  داشت. متن تلفیقی از 1970 مبنای کار کمیته ویژه قرار گرفت و پس از نزدیک
کردن نقطه  نظرات مختلف تعریف تجاوز به عمل آمده که بصورت قطعنامه 3314 از تاریخ 14
دسامبر 1974 از تصویب مجمع عمومی سازمان ملل گذشت.
[3]


تجاوز


مفهوم تجاوز از دیرباز در
دانش  سیاسی وجود داشته است و قبل از اینکه بار حقوقی آن مشخص شود بینش های گوناگون
سیاسی  به آن توجه نموده اند بعد از تشکیل جامعه ملل تلاش پیگیری به منظور تعریف
تجاوز در  حقوق بین الملل آغاز شد اما واقعیت آن است که هنوز بر سر معنای تجاوز
توافق حاصل  نشده است. حمله ایتالیا به حبشه در 1935، آلمان به لهستان در 1939،
آلمان به هلند و  دانمارک و نروژ در 1940، ژاپن به آمریکا در 1941 نمونه های بارزی
از تجاوز می باشد. در میثاق تعریف که تجاوز در 1933 میان استونی ، افغانستان ،
ایران ، ترکیه ، رومانی  ، شوروی ، لتونی و لهستان بسته شد موارد ذیل تجاوز خوانده
شد :

 

1 – اعلام جنگ به دولت دیگر

2 – تاخت و تاز مسلحانه به
قلمرو  کشور دیگر بدون اعلام جنگ


3 – حمله مسلحانه بدون اعلام
به  قلمرو یا وسایل دریایی و هوایی دولت دیگر


4 – کمک به دسته های مسلحی که
در  قلمرو دولت دیگر تشکیل شده باشند و به یک دولت حمله برند یا ادامه یا پشتیبانی
از  چنین دسته هایی به رغم درخواست آن دولت برای خودداری از پشتیبانی.
[4]


در فرهنگ سیاسی نیز تجاوز به
کاربرد  نیروهای مسلح توسط یک کشور علیه حاکمیت تمامیت سرزمینی یا استقلال سیاسی
کشور دیگر  و یا به هر طریق دیگری که با منشور ملل متحد آنچنانکه در این تعریف آمده
تباین  داشته باشد. در این تعریف کلمه کشور اولاً بدون توجه به مسایل مربوط به
شناسایی و  یا اینکه کشوری عضو سازمان ملل است یا نه به کار برده شده ثانیاً در
صورت اقتضا  شامل مفهوم گروهی از کشورها است



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
دوشنبه 22 مرداد 1397 11:11 ب.ظ

You definitely made the point.
cialis et insomni cialis tablets cialis rezeptfrei sterreich we use it 50 mg cialis dose cialis kaufen bankberweisung cialis generico milano cialis italia gratis cialis generico in farmacia cialis 5mg 5 mg cialis pharmacie en ligne
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 07:53 ق.ظ

Awesome postings, Regards.
buy viagra online india find viagra rx online online viagra cheap buy tadalafil how to buy real viagra online buy viagra over the counter were to buy viagra viagra or sildenafil where to buy viagra without a prescription
شنبه 18 فروردین 1397 05:15 ب.ظ

Fantastic material. Regards.
cialis great britain are there generic cialis cialis patent expiration cialis ahumada cialis rezeptfrei sterreich 5 mg cialis coupon printable buy online cialis 5mg cialis for daily use viagra or cialis best generic drugs cialis
شنبه 4 فروردین 1397 09:47 ب.ظ

You've made your position pretty clearly..
we use it cialis online store achat cialis en suisse cialis online wow cialis tadalafil 100mg cialis vs viagra cialis 05 tadalafil tablets tadalafil 10 mg cialis bula estudios de cialis genricos
پنجشنبه 2 فروردین 1397 04:55 ب.ظ

Appreciate it, Plenty of information.

cialis pills price each what is cialis opinioni cialis generico generico cialis mexico free cialis low dose cialis blood pressure cialis tablets for sale cialis venta a domicilio generic cialis pro generic cialis levitra
جمعه 10 شهریور 1396 01:23 ب.ظ
I'm amazed, I must say. Rarely do I come across a blog that's both educative
and amusing, and let me tell you, you have hit the nail on the head.
The problem is something too few people are speaking intelligently about.
Now i'm very happy that I found this in my hunt for something regarding this.
شنبه 4 شهریور 1396 01:10 ب.ظ
Wonderful blog you have here but I was curious about if
you knew of any message boards that cover the same topics talked about here?
I'd really like to be a part of group where I can get
advice from other experienced individuals that share the same interest.

If you have any suggestions, please let me know. Bless you!
پنجشنبه 31 فروردین 1396 02:47 ق.ظ
Thanks for one's marvelous posting! I seriously enjoyed reading it, you might be
a great author. I will always bookmark your blog and
will eventually come back very soon. I want to encourage
you to definitely continue your great writing, have a nice morning!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

Flash Required

Flash is required to view this media. Download Here.