تبلیغات
او خواهد آمد - حقیقت مرگ‏
 
او خواهد آمد
ما منتظر ظهور مهدی فاطمه (علیه السلام) هستیم ** تعجیل در ظهورش صلوات **
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : فدایی رهبر
مطالب اخیر
نویسندگان
دوشنبه 9 اردیبهشت 1392

 

بسم الله الرحمن الرحیم

حقیقت مرگ‏

 

منابع مقاله:

کتاب  : تفسیر و شرح صحیفه سجادیه جلد یک

نوشته: حضرت آیت الله حسین انصاریان

 

مرگ حقیقتى است كه یادش، گردن جبّاران را مى‏شكند و پشت كسرى‏ را مى‏شكند و امید قیصرها را نا امید مى‏كند.

همه از مسئله مرگ در وحشتند تا وعده حقّ برسد، آرى، این وعده به طور حتم براى همه خواهد رسید و چون برسد انسان‏ها را از قصور به قبور مى‏برد، از خانه هاى روشن و از زیر چلچراغ‏ها به گوشه تاریكى و از بازى با زنان و كنیزان و غلمان به مصاحبت كرم و موران، از متنعّم بودن به شراب به خفتن روى تراب، از انس با انیسان به وحشت تنهایى و از رختخواب گرم و نرم به روى خاك لحد!

حضرت زین العابدین اسوه عارفان و قدوه سالكان و امام عاشقان در دعاى ابو حمزه ثمالى در سحر ماه مبارك رمضان به پیشگاه حقّ عرضه مى‏دارد:

فَقَد أفْنَیْتُ بِالتَّسْویفِ وَالْآمالِ عُمْرى، و قَدْ نَزَلْتُ مَنْزِلَةَ الْآیِسینَ مِنْ خَیْرى، فَمَنْ یَكُونُ أسْوَأَ حالًا مِنّى إنْ أنَا نُقِلْتُ عَلى مِثْلِ حالى إلى‏ قَبْرى لَمْ امَهِّدْهُ لِرَقْدَتى، وَلَمْ أَفْرُشْهُ بِالْعَمَلِ الصّالِحِ لِضَجْعَتى. و ما لى لا أبْكى و لا أدْرى إلى ما یكونُ مَصیرى، و أرى‏ نَفْسى تُخادِعُنى، و أیّامى تُخاتِلُنى، وَقَدْ خَفَقَتْ عِنْدَ رَأْسى أجْنِحَةُ الْمَوْتِ، فَما لى لا أبْكى؟ أبْكى لِخُرُوجِ نَفْسى، أبْكى لِظُلْمَةِ قَبْرى، أبْكى لِضیقِ لَحْدى، أبكى لِسُؤالِ مُنْكَرٍ و نَكیرٍ إیّاىَ، أبْكى لِخُرُوجى مِنْ قَبْرى عُریاناً ذَلیلًا .... «1»

به حقیقت كه عمرم را به تسویف و تباهى و آرزوهاى باطل از دست دادم، اینك به جائى رسیده‏ام كه از خوبى و اصلاح نفس خود به كلّى ناامیدم، پس بگو از من بدحال‏تر و تبه روزگارتر كیست؟ واى بر من! اگر با چنین حالى به قبرم منتقل شوم، قبرى كه براى راحت خود مهیّا نكرده و با عمل صالح فرش نكرده‏ام، چرا گریه نكنم در صورتى كه نمى‏دانم به كجا مى‏روم و اكنون مى‏بینم كه نفس من با من خدعه مى‏كند و روزگار با من مكر مى‏ورزد در حالى كه عقاب مرگ بر سرم پر و بال گسترده، پس چرا نگریم! گریه مى‏كنم براى وقت خروج روح از بدنم، گریه مى‏كنم براى تاریكى قبرم، گریه مى‏كنم براى تنگى لحدم، گریه مى‏كنم براى پرسش نكیر و منكر، گریه مى‏كنم براى وقتى كه از قبر برهنه و خوار و ذلیل بیرون مى‏آیم!! ....

از سینه برون كن دل و دادار نگه دار

 

جان را بده و لذّت دیدار نگه دار

ما بنده پیریم ز ما هیچ نیاید

 

ما را ز پى گرمى بازار نگه دار

در آب بقا غنچه دل تازه نگردد

 

یك لحظه برآن گوشه دستار نگه دار

تا ناله به لب درشكند زاغ و زغن را

 

یك بلبل گستاخ به گلزار نگه دار

تارى ز سر زلف به عالم نفروشى‏

 

سر رشته همین است نگه دار نگه دار

حاجت به هوادارى كس نیست چمن را

 

اى ابر مروّت طرف خار نگه دار

افسرده دمان آفت گلزار جمالند

 

خورشید من، آیینه رخسار نگه دار

بى صرفه نگویى سخن عشق‏ شفایى‏

 

این زمزمه را بر لب اظهار نگه دار

     

(شفایى اصفهانى)

آنان كه عمر به طاعت ربّ گذرانده‏اند و در شوق آخرت و رسیدن به رضاى محبوب ولقاى حق و قرار گرفتن در بهشت زیستند، مرگ براى آنها راحت و بشارت و براى غیر اینان ذلّت و ظلمت و شقاوت و بدبختى است.

 

مرگ نیكوكاران از نظر قرآن‏

إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِى كُنتُمْ تُوعَدُونَ» «2»

بى‏تردید كسانى كه گفتند: پروردگار ما خداست؛ سپس [در میدان عمل بر این حقیقت‏] استقامت ورزیدند، فرشتگان بر آنان نازل مى‏شوند [و مى‏گویند:] مترسید و اندوهگین نباشید و شما را به بهشتى كه وعده مى‏دادند، بشارت باد.

یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ* ارْجِعِى إِلَى‏ رَبِّكِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً* فَادْخُلِى فِى عِبَادِى* وَادْخُلِى جَنَّتِى» «3»

اى جان آرام گرفته و اطمینان یافته!* به سوى پروردگارت در حالى كه از او خشنودى و او هم از تو خشنود است، باز گرد.* پس در میان بندگانم درآى* و در بهشتم وارد شو.

أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ* الَّذِینَ آمَنُوا وَكَانُوا یَتَّقُونَ* لَهُمُ الْبُشْرَى‏ فِى الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَفِى الآخِرَةِ لَا تَبْدِیلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ» «4»

آگاه باشید! یقیناً دوستان خدا نه بیمى بر آنان است و نه اندوهگین مى‏شوند. * آنان كه ایمان آورده‏اند و همواره پرهیزكارى دارند.* آنان را در زندگى دنیا وآخرت مژده و بشارت است [در دنیا به وسیله وحى و در آخرت به خطاب خدا و گفتار فرشتگان‏] در كلمات خدا [كه وعده‏ها و بشارت‏هاى اوست‏] هیچ دگرگونى نیست؛ این است كامیابى بزرگ.

 

مرگ بدكاران از نظر قرآن‏

یَوْمَ یَرَوْنَ الْمَلَائِكَةَ لَا بُشْرَى‏ یَوْمَئِذٍ لِلْمُجْرِمِینَ وَیَقُولُونَ حِجْراً مَحْجُوراً» «5»

روزى كه آنان فرشتگان را مى‏بینند، آن روز براى مجرمان بشارتى نیست؛ و آنان [به فرشتگان‏] مى‏گویند: [از شما درخواست داریم كه ما را] امان دهید [و آسیب وگزند عذاب را از ما] مانع شوید.

إِنَّ الَّذِینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِى أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِیمَ كُنْتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِینَ فِی الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فیهَا فَأُولئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِیراً» «6»

قطعاً كسانى كه [با ترك هجرت از دیار كفر و ماندن زیر سلطه كافران و مشركان‏] بر خویش ستم كردند [هنگامى كه‏] فرشتگانْ آنان را قبض روح مى‏كنند، به آنان مى‏گویند: [از نظر دین‏دارى و زندگى‏] در چه حالى بودید؟

مى‏گویند: ما در زمین، مستضعف بودیم. فرشتگان مى‏گویند: آیا زمین خدا وسیع و پهناور نبود تا در آن [از محیط شرك به دیار ایمان‏] مهاجرت كنید؟! پس جایگاهشان دوزخ است و آن بد بازگشت گاهى است.

وَلَوْ تَرَى‏ إِذِ الظَّالِمُونَ فِى غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَالْمَلَائِكَةُ بَاسِطُوا أَیْدِیهِمْ أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ الْیَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللّهِ غَیْرَ الْحَقِّ وَكُنتُمْ عَنْ آیَاتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ» «7»

اى كاش ستمكاران را هنگامى كه در سختى‏ها و شداید مرگ‏اند ببینى در حالى كه فرشتگان دست‏هاى خود را [به سوى آنان‏] گشوده [و فریاد مى‏زنند] جانتان را بیرون كنید، امروز [كه روز وارد شدن به جهان دیگر است‏] به سبب سخنانى كه به ناحق درباره خدا مى‏گفتید واز پذیرفتن آیات او تكبّر مى‏كردید، به عذاب خواركننده‏اى مجازات مى‏شوید.

الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِى أَنفُسِهِمْ فَأَلْقَوُا السَّلَمَ مَا كُنَّا نَعْمَلُ مِن سُوءٍ بَلَى‏ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِمَا كُنتُم تَعْمَلُونَ» «8»

همانان كه فرشتگان جانشان را در حالى كه ستمكار بر خود بوده‏اند، مى‏گیرند؛ پس [در آن موقعیت‏] از در تسلیم در آیند [و گویند:] ما هیچ كار بدى انجام نمى‏دادیم. [به آنان گویند: یقیناً انجام مى‏دادید] ومسلماً خدا به آنچه همواره انجام مى‏دادید، داناست.

فَكَیْفَ إِذَا تَوَفَّتْهُمُ الْمَلَائِكَةُ یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ* ذلِكَ بِأَنَّهُمُ اتَّبَعُوا مَا أَسْخَطَ اللَّهَ وَكَرِهُوا رِضْوَانَهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُمْ» «9»

پس حال و وضعشان زمانى كه فرشتگان جانشان را مى‏گیرند در حالى كه بر صورت و پشتشان [تازیانه عذاب‏] مى‏زنند، چگونه خواهد بود؟!* این عذاب براى این است كه آنان از آنچه خدا را به خشم آورده پیروى كردند و خشنودى او را خوش نداشتند در نتیجه اعمالشان را تباه و بى‏اثر كرد.

به قول سعدى آن بلبل گلستان حكمت:

دنیا نیرزد آن كه پریشان كنى دلى‏

 

زنهار بد مكن كه نكردست عاقلى‏

این پنج روزه مهلت ایّام آدمى‏

 

آزار مردمان نكند جز مغفَّلى‏

بارى نظر به خاك عزیزان رفته كن‏

 

تا مجمل وجود ببینى مفصّلى‏

آن پنجه كمان كش و انگشت خوشنویس‏

 

هر بندى اوفتاده به جایىّ و مَفصلى‏

درویش و پادشه نشنیدم كه كرده‏اند

 

بیرون ازاین دو لقمه روزى تناولى‏

مرگ از تو دور نیست و گر هست فى المثل‏

 

هر روز باز مى‏رویش پیش منزلى‏

     

(سعدى شیرازى)

 

مرگ در روایات‏

عَنْ أبى جَعْفَرٍ علیه السلام قالَ: قالَ رَسولُ اللَّهِ صلى الله علیه و آله: الْمَوْتَ الْمَوْتَ، جاءَ الْمَوْتُ بِما فیهِ، جاءَ بِالرَّوْحِ و الرّاحَةِ وَالْكَرَّةِ الْمُبارَكَةِ إلى جَنَّةٍ عالِیَةٍ لِأهْلِ دارِ الْخُلُودِ، الَّذینَ كانَ لَها سَعْیُهُمْ، و فیها رَغْبَتُهُمْ. «10»

حضرت باقر علیه السلام از رسول خدا نقل مى‏فرماید: هان اى مردم! مرگ را، مرگ را درنطر آورید! مرگ با آنچه در اوست، آمد با رَوْح و راحت و یورشى‏ مبارك براى بردن به بهشت بلند مرتبه از براى آنان كه در دنیا زیست مى‏كردند ولى دل به آخرت داشتند و این جا را مزرعه آن جا قرار داده و نسبت به عالم خلود شوق وافر داشتند.

مردى به محضر رسول خدا آمد عرضه داشت: چرا از مرگ بدم مى‏آید؟

حضرت فرمودند: ثروتمندى؟ عرضه داشت: آرى، فرمود: از ثروت خود در راه حقّ بهره گرفته و چیزى پیش فرستاده‏اى؟ پاسخ داد: نه، فرمود: به همین خاطر است كه از مرگ آزرده خاطرى. «1

عَنِ الصّادِقِ علیه السلام، عن أبیه، عن جدِّه علیهم السلام قالَ: سُئِلَ أمیرُالْمُؤْمِنینَ علیه السلام: بِما ذا أحْبَبْتَ لِقاءَ اللَّهِ؟ قالَ: لَمّا رَأَیْتُهُ قَدِ اخْتارَ لى دینَ مَلائِكَتِهِ و رُسُلِهِ و أنْبیائِهِ عَلِمْتُ أنَّ الَّذى أكْرَمَنى بِهذا لَیْسَ یَنْسانى، فأحْبَبْتُ لِقاءَهُ. «21»

امام صادق علیه السلام از پدرش از جدّش حكایت مى‏كند: از حضرت امیر المؤمنین علیه السلام پرسیدند: به چه علّت این همه به مرگ و مردن اشتیاق دارى و عاشق انتقال از این عالم به آن عالمى؟ فرمود: خداوندى كه دین ملائكه و انبیا و پیامبرانش را براى من انتخاب كرد به یقین مرا فراموش نمى‏كند، به همین خاطر مشتاق لقایش هستم.

مرگ اگر مرد است آید پیش من‏

 

تا كشم خوش دركنارش تنگ تنگ‏

من ز او جانى برم بى‏رنگ و بو

 

او ز من دلقى ستاند رنگ رنگ‏

     

(مولوى)

پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله فرمودند:

شَیْئانِ یَكْرَهُهُما ابْنُ آدَمَ: یَكْرَهُ الْمَوْتَ وَالْمَوْتُ راحَةٌ لِلْمُوْمِنِ مِنَ الْفِتْنَةِ، وَیَكْرَهُ قِلَّةَ الْمالِ، وَقِلَّةُ الْمالِ أقَلُّ لِلْحِسابِ. «13»

پسر آدم از دو چیز كراهت دارد: از موت ناراحت است در حالى‏كه مرگ راحت مؤمن از فتنه است؛ و از كمى ثروت ناله دارد كه كمى ثروت، حساب آدمى را در قیامت به حداقلِّ زمان مى‏رساند.

راوى مى‏گوید: به حضرت صادق علیه السلام عرضه داشتم: از ابوذر نقل مى‏كنند كه گفته است: سه چیز را مردم دشمن دارند ولى من عاشق آنهایم و آن مرگ و فقر و بلاست! حضرت فرمود:

آن طور كه شما حساب مى‏كنید نیست، منظور ابوذر این است كه مرگ در طاعت خدا برایم محبوب‏تر از حیات در معصیت است، فقر در طاعت برایم بهتر از غناى در گناه است و مرض و بلا و رنج در طاعت برایم بهتر از سلامتى در طغیان است. «14»

سُئِلَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلىٍّ علیهما السلام: مَا الْموْتُ الَّذى جَهِلُوهُ؟ فَقالَ: أعْظَمُ سُرُورٍ عَلَى الْمُوْمِنینَ، إذْ نُقِلُوا عَنْ دارِ النَكَدِ إلَى النَّعیمِ الْأبَدِ؛ و أعْظَمُ ثُبُورٍ یَرِدُ عَلَى الْكافِرینَ، إذْ نُقِلُوا عَنْ جَنَّتِهِمْ إلى نارٍ لاتَبیدُ وَ لاتَنْفَدُ. «15»

از حضرت مجتبى علیه السلام سؤال شد: مرگى كه از آن بى خبرند چیست؟ فرمود:

بزرگترین خوشحالى است كه به مردم مؤمن وارد مى‏شود؛ زیرا از خانه سختى و مشقّت به نعیم ابد نقل مكان مى‏كنند و بدترین نوع هلاكت و بدبختى است كه به كافران مى‏رسد؛ زیرا از بهشت خود به آتش خاموش نشدنى و تمام نشدنى منتقل مى‏گردند.

از حضرت زین العابدین علیه السلام پرسیدند: مرگ چیست؟ فرمود:

براى مؤمن چون در آوردن لباس چرك پرشپش و برداشتن حلقه‏هاى سنگین و زنجیرها از بدن و تبدیل شدن آن لباس به لباس فاخر و پاكیزه و رفتن در بوهاى پاك و رسیدن به راهوارترین مركب و مأنوس‏ترین منازل است.

و براى كافر همانند كندن لباس فاخر و پوشیدن لباس زبر و نقل از پیش انیس و مونس و رفتن به سوى وحشتناك‏ترین منازل و بدترین عذاب. «16» موسى بن جعفر علیهما السلام وارد بر مردى شد كه عرق سكرات موت بر پیشانیش نشسته بود و دیگر جواب كسى را نمى‏داد، عرضه داشتند: پسر پیامبر، دوست داریم از وضع رفیقمان آگاه شویم و بدانیم حقیقت مرگ چیست؟ حضرت فرمود:

مرگ تصفیه‏اى است براى مؤمنان از گناهانشان و در حقیقت آخرین الَمى است كه نصیبشان مى‏گردد و آخرین وِزرى است كه بر آنهاست.

و تصفیه‏اى است براى كفّار از خوبى‏ها و حسناتشان و در واقع آخرین لذّت یا نعمتى است كه به آنان مى‏رسد و آخرین ثواب و حسنه براى آنان است. امّا این دوست شما در حال تصفیه شدن و خالص شدن است چنانكه لباس در آب از چرك پاك مى‏شود و آماده تحقّق استعداد براى معاشرت با ما در خانه ابدى! «17» حضرت جواد علیه السلام بر مریضى از شیعیان وارد شد كه به خاطر مرگ در حال گریه و جزع بود، حضرت فرمود:

اى بنده خدا، از مرگى كه از آن اطلاع ندارى مى‏ترسى؟ فرض كن بدنت پر از چرك و قذرات شود و بر اثر آن سراپایت را زخم آبله مانند و دمل چركى و خونى بگیرد و خبر شوى كه آب حمّامى تمام این رنج‏ها را از بدنت مى‏برد و بروى و از آب آن حمّام استفاده كنى و سلامت كاملت را بازیابى، چقدر خوشحال مى‏شوى! عرضه داشت: معلوم نیست، فرمود: مرگ همان حمّام است كه آخرین ذنوب و بقایاى سیّئات تو را شستشو مى‏دهد و تو را از هر غم و رنج و همّى نجات مى‏دهد و به هر سرور و خوشحالى و انبساطى مى‏رساند، این كه گریه و جزع ندارد. آن مرد ساكت و آرام شد و با حالى خوش جان داد. «18» در كتب حدیث آمده كه:

ابراهیم خلیل به ملك الموت فرمود: به هنگامى كه بالاى سر فاجر مى‏آیى به چه صورتى؟ امكان دارد خود را به آن صورت نشان من دهى؟ ملك الموت عرضه داشت: رخ برگردان، ابراهیم صورت برگرداند، ملك گفت: نظر كن، ابراهیم مشاهده كرد، چهره‏اى دید سیاه با مویهاى برآمده، با بوى بد، لباسى چون قیر، از دماغ و دهانش آتش بیرون مى‏زند و دود سر به آسمان مى‏كشد.

ابراهیم از دیدن آن صورت و هیبت غش كرد، چون به هوش آمد ملك الموت را به صورت اصلیش دید، فریاد زد: اى ملك الموت، اگر فاجر مزدى جز دیدن تو نداشته باشد براى او كافى است. و چون او را براى قبض روح مؤمن به بهترین صورت دید گفت: اگر مؤمن مزدى جز زیارت این چهره نداشته باشد براى او بس است! «19»

 

پی نوشت ها:

__________________________________________________

 

 (1)- فصّلت (41): 30.

 (2)- فجر (89): 27- 30.

 (3)- یونس (10): 62- 64.

(4)- فرقان (25): 22.

 (5)- نساء (4): 97.

(6)- انعام (6): 93.

 (7)- نحل (16): 28.

 (8)- محمّد (47): 27- 28.

 (9)- بحار الأنوار: 6/ 126، باب 4، حدیث 4؛ بحار الأنوار: 68/ 266، باب 76، حدیث 13.

(10)- روضة الواعظین: 2/ 430؛ مشكاة الأنوار: 304؛ كنز العمال: 15/ 551، حدیث 42139.

 (11)- بحار الأنوار: 6/ 127، باب 4، حدیث 11؛ الخصال: 1/ 33، حدیث 1؛ التوحید: 288، باب 41، حدیث 6.

(12)- بحار الأنوار: 6/ 128، باب 4، حدیث 13؛ الخصال: 1/ 74، حدیث 115.

 (13)- بحار الأنوار: 6/ 129، حدیث 19؛ الامالى، شیخ مفید: 190، حدیث 17.

 (14)- بحار الأنوار: 6/ 154، باب 6، حدیث 9؛ معانى الأخبار: 288، حدیث 3؛ المحجة البیضاء: 8/ 254.

(15)- بحار الأنوار: 6/ 155، باب 6، ذیل حدیث 9؛ معانى الأخبار: 289، حدیث 4.

 (16)- بحار الأنوار: 6/ 155، باب 6 حدیث 10؛ معانى الأخبار: 290، حدیث 6.

(17)- بحار الأنوار: 6/ 156، باب 6، حدیث 13؛ معانى الأخبار: 290، حدیث 9.

 (18)- بحار الأنوار: 12/ 74، باب 3، حدیث 25؛ عوالى اللآلى: 1/ 274، حدیث 100.

 (19)- مؤمنون (23): 99- 100.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
پنجشنبه 16 آذر 1396 08:14 ب.ظ
Hey! Do you know if they make any plugins to protect against hackers?
I'm kinda paranoid about losing everything I've worked hard on. Any suggestions?
یکشنبه 4 تیر 1396 10:16 ب.ظ
بسیار core از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن دلنشین ابتدا آیا واقعا حل و فصل
درست با من پس از برخی از زمان.

جایی در سراسر جملات شما قادر به من مؤمن متاسفانه تنها برای while.
من با این حال کردم مشکل خود را
با جهش در مفروضات و شما ممکن است
را خوب به کمک پر کسانی که معافیت. اگر شما که می توانید انجام من را قطعا تا پایان مجذوب.
دوشنبه 9 اردیبهشت 1392 11:58 ق.ظ
با سلامت خدشما دوستان
آنهایی که حضور در انتخابات را بی ارزش قلمداد می کنند و آنهایی که آگاهانه نادرست رای می دهند هر دو به یک اندازه به اسلام و سرزمین خود خیانت کرده اند.
دوست عزیز گروه اینترنتی رهروان ولایت در آستانه انتخابات اقدام به راه اندازی جنبش اینترنتی انتخاب آگاهانه نموده است از شما دعوت می کنیم با قرار دادن لوگوی این جنبش در وبلاگ خود و لینک کردن سایت ما به این جنبش بپیوندید ضمنا لطفا پس از قرار دادن لوگو اطلاع دهید تا وبلاگ یا سایت شما نیز در لیست جنبشی ها و سایت لینک شود.
www.jonbeshnet.ir
منتظر حضور گرم شما هستیم .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

Flash Required

Flash is required to view this media. Download Here.